Thursday, December 17, 2009

Jom tgk jari masing2

10 Tips for Good Night's Sleep

10 tips for good night's sleep


1.Stick to a schedule. Erratic bedtimes do not allow for your body to align to the proper circadian rhythms. Mum was right when she set a time we always had to go to sleep as kids. Also, make sure you try to keep the same schedule on weekends too, otherwise the next morning, you’d wake later and feel overly tired.

2.Sleep only at night. Avoid daytime sleep if possible. Daytime naps steal hours from nighttime slumber. Limit daytime sleep to 20-minute, power naps.

3.Exercise. It’s actually known to help you sleep better. Your body uses the sleep period to recover its muscles and joints that have been exercised. Twenty to thirty minutes of exercise every day can help you sleep, but be sure to exercise in the morning or afternoon. Exercise stimulates the body and aerobic activity before bedtime may make falling asleep more difficult.

4.Taking a hot shower or bath before bed helps bring on sleep because they can relax tense muscles.

5.Avoid eating just before bed. Avoid eat large meals or spicy foods before bedtime. Give yourself at least 2 hours from when you eat to when you sleep. This allows for digestion to happen (or at least start) well before you go to sleep so your body can rest well during the night, rather than churning away your food.

6.Avoid caffeine. It keeps you awake and that’s now what you want for a good nights sleep. We all know that.

7.Read a fiction book. It takes you to a whole new world if you really get into it. And then take some time to ponder over the book as you fall asleep. I find as I read more and more, regardless of the book, I get more tired at night and so find it easier to fall asleep. Different for others?

8.Have the room slightly cooler. I prefer this to a hot room. I prefer to turn off the heat and allow the coolness to circulate in and out of the windows. If I get cold, I wear warmer clothes. It also saves on the bills as you’re not going to require the heat all night long.

9.Sleep in silence. I find sleeping with no music or TV on more easy and restful. I guess others are different, but sleep with no distractions is best for a clearer mind.

10.Avoid alcohol before bedtime. It’s a depressant; although it may make it easier to fall asleep, it causes you to wake up during the night. As alcohol is digested your body goes into withdrawal from the alcohol, causing nighttime awakenings and often nightmares for some people.

CARA NAK TAHU SEBAB ANDA MEMILIH PASANGAN ANDA

Beberapa hari lepas, ada seorang sahabat saya telah bertanya satu soalan psikologi yang saya kira sangat menarik. Ianya bukan sembarangan soalan kerana daripada jawapan yang diberikan, anda dapat mengetahui sebab mengapa seseorang itu memilih pasangan mereka. Walaupun ia cuma ramalan psikologi, namun ada juga kebenarannya.

Nak tahu apa soalan tersebut? Baik, saya kongsikan dengan anda. Soalannya berbunyi begini.

Ada 5 perkara berlaku serentak.

1. Air mendidih kat dapur.
2. Air paip melimpah kat bilik air.
3. Bayi menangis.
4. Telefon berbunyi.
5. Ada orang ketuk pintu.

Kalau anda diberi pilihan, apakah perkara yang anda akan 'settle' kan terlebih dahulu?
Anda dikehendaki untuk susun perkara 1 ~ 5 tersebut mengikut kepentingan dan keutamaan yang anda fikirkan.
Semua perkara tersebut mestilah diselesaikan.
Susunlah ikut perkara yang anda rasa lebih penting untuk diselesaikan dahulu.

Bayangkan anda sedang mengalami keadaan seperti itu sekarang.
Fikirkan dan timbangkan, apakah perkara yang anda akan selesaikan mengikut keutamaan anda.

Fikir…

Fikir…

Fikir…

Fikir…

Fikir…

OK, dah habis fikir dan buat keputusan?
Nak tahu apakah fakta terselindung disebalik jawapan yang anda berikan?
Baik, mari kita semak jawapan anda…
apakah ciri/sifat/perkara yang anda utama dan pentingkan dalam memilih pasangan anda.

* Kalau anda memilih untuk menutup air medidih : menandakan anda mementingkan keselamatan dan kebolehan 'si dia' untuk membimbing anda.

* Kalau anda memilih untuk menutup pili air yang melimpah di bilik air : menandakan anda mementingkan kekayaan,wang ringgit dan harta.

* Kalau anda memilih untuk memujuk bayi yang menangis : menandakan anda mementingkan cinta dan kasih sayang.

* Kalau anda memilih untuk mengangkat telefon yang sedang berbunyi : menandakan anda mementingkan akhlak, budi bahasa dan perlakuan pasangan anda.

* Kalau anda memilih untuk membuka pintu : menandakan anda mementingkan rupa paras, fizikal luaran dan personaliti pasangan anda.


Haaa macammana dengan keputusan anda? Bagus? Anda boleh bertanya soalan ini kepada rakan-rakan anda untuk mengetahui apakah perkara-perkara yang mereka utamakan dalam memilih pasangan hidup.

Selamat Mencuba.

Kisah Burung Pipit

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha
Penyayang

KISAH BURUNG PIPIT

Pada suatu hari, sebuah rumah di pinggir kampung
terbakar. Seekor burung pipit membawa air menggunakan
sayapnya. Seorang pemuda hairan melihat burung itu
berulang-alik membantu memadamkan kebakaran....

Pemuda : Wahai burung pipit. Mengapakah engkau
berulang-alik membawa air?

Burung : Aku ingin membantu memadamkan api yang sedang
marak.

Pemuda : Tapi, tidakkah kau tahu bahawa sayap kau
hanya mampu membawa dua titis air saja?

Burung : Aku tahu.

Pemuda : Tahukah kau bahawa titisan air yang kau bawa
itu tak akan dapat memadamkan kebakaran itu?

Burung : Aku tahu wahai pemuda.

Pemuda : Tetapi mengapa kau masih berterusan berbuat
begitu?

Burung : Sesungguhnya apabila Allah bertanya sama ada
aku nampak atau tidak kebakaran itu. Aku akan jawab
bahawa aku nampak kebakaran itu. Dan jika
Allah bertanya apakah usaha aku untuk membantu. Lalu
aku akan menjawab
bahawa aku telah membawa titisan air
menggunakan sayapku untuk membantu.

Pemuda : Wahai burung, sesungguhnya engkau adalah
makhluk yang berjiwa mulia.

Moral : Jika kita mahu menolong seseorang, bantulah
sekadar yang kita mampu dengan hati yang ikhlas dan
kerana Allah tanpa mengharapkan sebarang balasan,
sekurang-kurangnya kita ada menyumbang bakti.

Ribena contained no Vitamin C


Jenny Suo (L) and Anna Devathasan with the setup that discovered Ribena contained no Vitamin C inside the science lab of Pakuranga College on March 29, 2007 in Auckland, New Zealand. GlaxoSmithKline, the maker of Ribena, has been fined $217,500 in the Auckland District Court after admitting it mislead customers about the vitamin C content of the blackcurrant drink. The charges, brought by the Commerce Commission, arose from an investigation by teenage Pakuranga College students Anna Devathasan and Jenny Suo into the vitamin C levels of the popular Ribena drink, which has sales of about $8 million a year.
(March 29, 2007 - Photo by Sandra Mu/Getty Images News)

Source from http://www.zimbio.com/pictures/zMbeVh_w0U0/Student+Project+Exposes+Ribena+Vitamin+Claim/_JnSfWRqoIC/Anna+Devathasan

Test the vitamin C content in the Ribena drink


Jenny Suo (L) and Anna Devathasan test the vitamin C content in the Ribena drink at the science lab of Pakuranga College on March 29, 2007 in Auckland, New Zealand. GlaxoSmithKline, the maker of Ribena, has been fined $217,500 in the Auckland District Court after admitting it mislead customers about the vitamin C content of the blackcurrant drink. The charges, brought by the Commerce Commission, arose from an investigation by teenage Pakuranga College students Anna Devathasan and Jenny Suo into the vitamin C levels of the popular Ribena drink, which has sales of about $8 million a year.
(March 29, 2007 - Photo by Sandra Mu/Getty Images News)

BERITA SAHIH / RIBENA ADA KANDUNGAN ARAK

LONDON : Pemimpin Islam di Birmingham menggesa diadakan rombakan menyeluruh dalam undang-undang pengguna selepas kemunculan berita menggemparkan bahawa dua minuman ringan kegemaran mengandungi arak.
Birmingham Post semalam melaporkan ramai peniaga membuang stok Ribena dan Lucozade selepas pengguna mendapati ramuan perisa air minuman itu mengandungi arak meskipun pada paras yang rendah. Peraturan makanan tidak mensyaratkan pengeluar produk itu, Glaxo-SmithKline menyenaraikan arak pada bungkusan minuman itu kerana kandungan arak itu pada! kadar yang rendah.

Bagaimanapun, umat Islam yang diharamkan daripada meminum arak mendakwa semua minuman ringan seharusnya dilabelkan dengan jelas jika ada ramuan yang bercampur arak meskipun amat sedikit. Empat tahun lalu, Walkers, sebuah syarikat makanan, menukar label pada bungkusan kerepeknya selepas akhbar Birmingham Post mendedahkan snek keju dan bawangnya
mengandungi ekstrak lembu tidak sembelih. Kandungan arak dalam Ribena dan Lucozade adalah kurang daripada 0.1 peratus tetapi umat Islam memberitahu Birmingham Post bahawa mereka kecewa selepas mengetahui bahawa mereka sejak sekian lama meminum arak meskipun pada paras yang teramat rendah.

Pengerusi Masjid Jamik Birmingham, Dr Mohammed Naseem menyuarakan rasa terkejutnya kerana undang-undang itu masih membenarkan kandungan dalam makanan atau minuman tidak dinyatakan dengan jelas pada label.. 'Kita amat kecewa kerana sebelum ini umat Islam menganggap minuman ringan seperti Ribena dan Lucozade ini halal tetapi sebaliknya,' katanya.
Pekedai yang juga anggota Persatuan Peniaga Ladypool, Mohammed Zaman Khan berkata penjualan Ribena dan Lucozade jatuh mendadak sejak beberapa minggu lalu dan beliau memastikan produk itu tiada pada rak kedainya.

Jurucakap Glaxo-SmithKline memberi alasan label minuman dan makanan pasti tidak dapat dibaca jika peraturan mensyaratkan semua komponen bagi penyediaan makanan itu dinyatakan. 'Sesetengah bahan perasa mengandungi lebih 50 komponen. Kami amat sensitif dengan keperluan budaya pengguna dan cuba menangani isu itu jika ia dimaklumkan kepada kami,' katanya.

Beliau mengakui minuman tenaga Lucozade berperisa asli, limau, tropika dan sitrus mengandungi paras rendah arak begitu juga dengan lima perasa yang disediakan untuk Ribena.. - Agensi

Cantikkan kulit dgn buah kiwi


Buah kiwi bukan sahaja boleh menyegarkan tubuh, bahkan boleh membuatkan kulit kamu mulus tanpa noda. Buah kiwi kaya dengan vitamin C dan antioksida yang membantu meningkatkan imunisasi tubuh. Kandungan vitamin C yang terkandung dalam sebiji buah kiwi ini hampir sama dengan dua biji buah limau. Dibawah ini diberikan cara penggunann buah kiwi untuk kulit anda.

Kulit kering
Campurkan 1 sudu makan jus kiwi dengan 1 sudu makan minyak zaitun dan sebiji kuning telur. Adun dan sapukan ke seluruh wajah. Biarkan selama 15 minit dan bersihkan dengan span.
Manfaat: Melancarkan perjalanan darah, melicinkan dan menenangkan kulit.

Pelbagai jenis kulit
Hancurkan sebiji kiwi, campurkan dengan 2 sudu makan yogurt asli, 1 sudu makan perahan limau/lemon, 1 sudu makan minyak almond, dam 1 cawan lobak merah yang telah dihancurkan. Adun sehingga menjadi adunan pasta. Sapukan pada wajah dan biarkan ia kering. Akhir sekali bersihkan dengan air sejuk.
Manfaat: Nutrien yang terkandung didalamnya membantu membuatkan kulit terasa lebih segar dan bermaya.

Kulit berminyak
Campurkan 1/2 biji kiwi, 15 ml yogurt asli, 5m1 susu skim, 5m1 madu, 5m1 oatmeal halus, dan 1 titis minyak essensial lavender di dalam pengisar makanan. Hancurkan sehingga menjadi lembut dan cair. Sapukan pada wajah dengan kapas. Lakukan urutan lembut, bilas dan akhir dengan sapukan pelembap dan penyegar.
Manfaat: Mendinginkan dan membersihkan kulit. Lakukan setiap hari.






Masker pembersih
Hancurkan sebiji kiwi, lalu sapukan rata pada wajah. Jika kulit terasa seperti pedih, ia bererti asid organik yang terkandung di dalamnya sedang 'bekerja'. Selepas 15 minit, basuh dan bilas wajah kamu dengan air. Akhir sekali bersihkan sisa masker dengar sapuan penyegar.
Manfaat: Membantu membersihkan kulit dan mengecilkan liang pori yang terbuka.

Masker peugelupasan
hancurkan 5-6 biji strawberi, 1 biji kiwi, 1/2 biji timun yang telah dikupas kuiitnya. Jika terlalu cair, tambahkan ia dengan satu sudu teh oatmeal. Sapukan pada wajah dan leher. Selepas itu lakukan urutan ringan agar sel kulit mati dapat ditanggalkan.
Manfaat: Membersihkan dan menyegarkan kulit.

Masker bervitamin
Hancurkan 1/2 biji pisang dan sebiji kiwi. Kemudian campurkan dengan satu sudu makan yogurt dan sapukan pada wajah secara merata. Biarkan selama 10-15 minit kemudian bilas wajah dengan air suam.
Manfaat: Kaya vitamin dan melembabkan kulit.

Kulit sihat dan Lembut dengan Masker Kiwi
Untuk mendapatkan kulit yang halus, lembut dan sihat, bukanlah sukar. Kamu hanya memerlukan bahan-bahan semula jadi seperti buah-buahan sebagai ramuan utama. Bahan-bahan yang kamu perlukan adalah:

2 potong nanas
1/2 biji buah tembikai ukuran sedang
1 biji pisang ukuran sedang
12 biji anggur hijau
1 biji kiwi ukuran sedang

Cara membuatnya:
Hancurkan semua buah-buahan tersebut di dalam pengisar makanan. Simpan dan sejukkan di dalam peti sejuk selama 1 jam. Selepas itu sapukan pada tubuh dan wajah. Biarkan selama 30 minit dan bilas sehingga bersih.

Kebaikan memakan buah kiwi:

*Membantu menjadikan mata lebih segar
*Kaya dengan antioksida dan enzim yang dapat menghalang radikal bebas
*Mengurangkan jumlah kerosakan sel akibat stress
*Mengurangkan masalah gumpalan darah yang menjadi penyebab utama faktor penyakit kardiovaskular

Fakta mengenai kiwi:

Buah kiwi mempunyai manfaat yang sihat untuk kulit. Boleh dijadikan ramuan utama untuk masker wajah. Kandungan vitamin dan antioksidanya penting untuk kulit. Ia dipercayai lebih baik daripada teh hijau. Kandungan asidnya berfungsi sebagai antibakteria untuk mencegah jerawat.

Tuesday, December 8, 2009

LEMAK BABI


Berikut adalah Mulsifiers E-CODES untuk BABI


01=100
02=110
03=120
04=140
05=141
06=153
07=160
08=161
09=210
10=213
11=214
12=216
13=234
14=252
15=270
16=280
17=300
18=301
19=325
20=326
21=327
22=334
23=335
24=336
25=337
26=422
27=430
28=431
29=432
30=433
31=434
32=435
33=436
34=440
35=441
36=470
37=471
38=472
39=473
40=474
41=475
42=476
43=477
44=478
45=481
46=482
47=483
48=491
49=492
50=493
51=494
52=495
53=542
54=570
55=572
56=631
57=635
58=904
59=920

Sajak POLIGAMI.


Sajak Poligami

WAHAI TUHAN
Sebenarnya kami jahil
Tentang kenapa Engkau benarkan poligami
Kerana ia cukup pahit rasanya

Wahai Nabi
Kami amat yakin
Bahawa kata-katamu itu adalah benar-benar baik
Justeru itu kami mahu perjuangkan…
Sunnahmu itu

Wahai Yang Mencipta diriku
Di tengah gelombang penentangan yang riuh-rendah
Oleh wanita dan lelaki yang mengaku Islam
Mengaku beriman
Yang berhujah berputar-putar, berbelit-belit
Kami hamba-hamba perintis sunnah ini
Telah juga jadi pejuang poligami
Aneh!
Kenapa kami yang engkau pilih
Terlalu kerdil rasanya untuk berhadapan
Dengan penentang-penentang yang gagah

Wahai Yang Memelihara daku
Akan diterimakah apa yang kutulis ini?
Bahawa poligami adalah ubat
Adalah iman
Adalah taqwa
Adalah syurga…?

Kerana di akhir zaman ini iman tidak dianggap penting
Taqwa tidak dikira bahagia
Mazmumah macam tidak perlu diubati
Dan Syurga-Mu bagaikan tiada
Justeru itu poligami dianggap karut belaka
Diejek –ejek dan diketawakan

Tuhan
Kalau bukanlah kerana-Mu
Untuk apa kami lakukan semua ini
Setiap kali menghadap-Mu
Kami ulang-ulangkan sumpah dan janji
Hidup dan mati adalah untuk-Mu
Lalu, janganlah Kau persia-siakan usaha kecil ini
Sudilah menerimanya
Dan menolongnya
Moga-moga pulihlah dendam manusia
Terhadap poligami
Moga-moga menanglah agama Engkau ini
Dan moga-moga berlakulah
Kebangkitan Islam akhir zaman
Di abad ini
Ummu Sofwah@Khadijah Aam ( Penulis sajak ini dan buku INDAHNYA POLIGAMI yang telah 30 tahun hidup berpoligami)

LELAKI BODOH

-Perhatikan, lelaki sanggup diperbodohkan kerana cinta.
-Masa bercinta lelaki sanggup:Bercakap berjam2 ditalifon walau pun baru lepas jumpa.
-Jadi kaki klentong pada kawan2 & family.
-Bangun awal2 pagi untuk temankan aweknya jogging.
-Bawak handbeg aweknya walaupun berjalan ditempat yang ramai orang.
-Drive dari KL balik JB semata2 kerana aweknya kat JB call bagitau dia tersepak batu.
-
Belanja awek makan pizza hut dihujung bulan walau pun dia cuma mampu makan maggi je kat rumah.
-Pinjam duit kawan untuk belanja awek tengok wayang.
-Tahan diri dari merokok kalau awek tak suka bau asap rokok.
-Duduk atas tanah asalkan awek duk atas riba.
-Ponteng kerja semata2 nak hantar awek balik kampung.
-Pakai smart kul 3 pagi semata2 nak buang lipas dalam tandas rumah aweknya.
----Buang semua no tepon kawan2 pompuan.
-Takde masa lagi melepak dengan kawan2 lelaki. T
-Temankan awek gi tengok wayang citer cinta yang meleleh.
-Cancelkan game futsal semata2 nak ikut awek gi shopping.

Thursday, December 3, 2009

La Tahzan (Jangan Bersedih)

Kepada semua sahabat-sahabat yang sedang diuji, yang telah diuji & yang belum diuji..

Jangan Bersedih...Cinta ALLAH dan Rasulullah Menjamin Kebahagiaan

Jangan Bersedih...Redha Dengan Anugerah Allah Membuat Anda kaya di Dunia


Jangan Bersedih...Allah Maha Pengampun lagi Maha Penerima Taubat serta Rahmatnya yang Maha Luas


Jangan Bersedih...Semata-mata disebabkan Anda Berbeza dengan Orang lain kerana setiap kejadian Allah itu ada kelebihan tersendiri


Jangan Bersedih...Bila Disakiti, Dicela, Direndahkan atau Dizalimi kerana setiap perkara yang berlaku adalah dugaan dari Yang Maha Esa


Jangan Bersedih Sesungguhnya Setelah Kesusahan Akan Ada Kemudahan


Jangan Bersedih...Kerana Kesedihan Anda akan Membuat Musuh Anda Gembira


Jangan Bersedih...Atas Perilaku Manusia Terhadapmu Tetapi Perhatikanlah Perilaku Mereka Terhadap Allah


Jangan Bersedih...Allah Tidak Akan Mensia-siakan Pengorbananmu dan setiap perkara yang baik mahupun buruk ada hikmahnya


Jangan Bersedih, Dunia ini Terlalu Hina Untuk Ditangisi

Salam


Welcome to ny blog.

Kembali